Naturalny chrzan tarty – prozdrowotne właściwości

Chrzan kojarzymy głównie z Wielkanocą kiedy staje się niezbędnym dodatkiem na świątecznym stole, w formie ćwikły lub jako dodatek do mięsa. Korzeń chrzanu ma nie tylko cenne walory smakowe, ale także doceniane od wieków właściwości lecznicze. Jest on doskonale znany w medycynie ludowej, w której zaleca się go na chore zatoki, katar, bóle głowy, kręgosłupa a nawet, na dolegliwości trawienne i chore stawy.

Chrzan – właściwości zdrowotne

Chrzan jest bogaty w witaminy C, B6, K, B1, B2, kwas foliowy a także w sód, magnez, wapń, potas, mangan i cynk. Jego niski indeks glikemiczny powoduje, że chrzan tarty może być z powodzeniem stosowany w każdej diecie, nawet przez cukrzyków.

Chrzan jako naturalny antybiotyk wspomaga leczenie przeziębienia, kataru, kaszlu a nawet astmy. Ma działanie odkażające, ułatwiające usuwanie wydzieliny zalegającej w drogach oddechowych. Badania wykazały, że dzięki zawartości glukozynolanów opóźnia powstawanie zmian prowadzących do rozwoju nowotworu. Dzięki zawartości kwasu askorbinowego, chrzan zmniejsza ryzyko rozwoju raka jamy ustnej, krtani, żołądka, piersi i szyjki macicy.

Dawno temu bogaci sarmaci spożywali chrzan podczas biesiad jako dodatek do tłustych mięsnych dań. Już wtedy działo się to nie bez powodu, chrzan tarty pobudza wydzielanie soków trawiennych i poprawia przemianę materii ułatwiając trawienie tłustych i ciężkostrawnych potraw. Zapobiega także zgadze, zaparciom i poprawia pracę pęcherzyka żółciowego oraz perystaltykę jelit.

Chrzan poprawia również humor. Obecna w nim pirydoksyna i kwas foliowy obniżają ilość homocysteiny we krwi. Homocysteina hamuje produkcję serotoniny – hormonu szczęścia. Obecny w chrzanie magnez z kolei powstrzymuje uwalnianie adrenaliny i noradrenaliny, które są hormonami stresu.

Chrzan tarty jest zalecany jako element diety u kobiet w ciąży. Jest bogatym źródłem kwasu foliowego, który zmniejsza ryzyko wystąpienia u płodu wad rozwojowych takich jak rozszczep  kręgosłupa, bezmózgowie czy przepuklina mózgowa. Wysoka zawartość witaminy C w chrzanie zapobiega natomiast nadprodukcji wolnych rodników, a co za tym idzie, obniża ryzyko wystąpienia cukrzycy, zaćmy, miażdżycy i przedwczesnego starzenia się komórek.

Chrzan tarty – jak wykorzystać go w naturalnej medycynie?

Chrzan po ugotowaniu traci swoje cenne właściwości, dlatego najlepiej spożywać go w surowej formie. Jeśli czujemy, że dopada nas przeziębienie i kaszel, możemy w domowym zaciszu przygotować syrop z chrzanu. Do 100 g startego chrzanu wystarczy dodać pół szklanki przegotowanej i wystudzonej wody a następnie odstawić pod przykryciem na 30 minut. Chrzan wypuści sok, który należy wycisnąć a następnie zmieszać ze 100 ml owocowego soku lub miodu. Taki syrop pijemy 3 razy dziennie po 1 łyżce stołowej. Jeśli męczy nas katar, możemy wdychać opary ze świeżo startego chrzanu a zadziałają one oczyszczająco na nasze zatoki.

Z właściwości chrzanu możemy skorzystać również jeśli chcemy rozjaśnić piegi. Pokrojony korzeń chrzanu zalewamy szklanką octu winnego i odstawiamy w ciepłe miejsce na 2 tygodnie. Po odcedzeniu taką nalewką przemywamy twarz.

Chrzan możemy z powodzeniem dodać do naszej codziennej diety kładąc go na kanapki lub jedząc w formie ćwikły. Doskonale smakuje także z octem z rybami w galarecie lub z duszoną peklowaną wołowiną. Korzeń chrzanu jest powszechnie dostępny i zdrowy dlatego powinniśmy jak najczęściej korzystać z jego naturalnych prozdrowotnych właściwości.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez KamranAydinov - pl.freepik.com